Yves Rossy se proháněl s akrobatickou letkou Breitling Jet Team

  • warning: array_map() [function.array-map]: Argument #2 should be an array in /hosting/www/chronomania.cz/www/modules/system/system.module on line 1015.
  • warning: array_keys() expects parameter 1 to be array, null given in /hosting/www/chronomania.cz/www/includes/theme.inc on line 1820.
  • warning: Invalid argument supplied for foreach() in /hosting/www/chronomania.cz/www/includes/theme.inc on line 1820.
Picture by: 
wired.com
<p>Yves Rossy se proh&aacute;něl s akrobatickou letkou Breitling Jet Team</p>

Yven Rossy je skutečně zajímavý chlapík, tento dvaapadesátiletý Švýcar se proslavil vývojem a výrobou tryskových křídel, díky kterým dokáže ovládnout vzdušný prostor a překonal tak nejednu výzvu. Nedávno Rossy asistoval francouzskému týmu Breitling Jet Team, kde předváděl synchronizovaný let.

Právě hodinářská značka Breitling je hrdým sponzorem tohoto letce, dobrodruha a vynálezce v jedné osobě a tak není divu, že na leteckých akcích pořádaných tímto výrobcem nikdy nemůže chybět. A neobešla se bez něj ani zatím poslední, při které Breitling Jet Team pyšnící se titulem největšího evropského uskupení akrobatického létání, předváděl svou choreografii v malebném prostředí švýcarských alp.

Yves Rossy a synchronizovaný let s Breitling Jet Team

Yven Rossy nejprve v helikoptéře ověnčené logy Breitling vystoupal do dostatečné výšky a následně díky svým na zádech uchyceným tryskovým křídlům předvedl připravenou vzdušnou akrobacii. Následně jej doplnily dva tryskové letouny Aero L-39 Albatros, které pro účel synchronizovaného letu zpomalily na 220 km/h.

Jak se zúčastněným akrobatům celé představení povedlo si můžete prohlédnout na přiloženém videu, rozhodně je nač se dívat.

Yves Rossy: člověk nebo pták?

Přesně takovou otázku si klade asi každý, kdo zhlédne neuvěřitelné kousky tohoto milovníka nevšedního létání, kterému zasvěcení neřeknou jinak než Airman, Jetman nebo Rocketman. Netradiční dopravní prostředek tvoří křídla z rozpětím 2,4 metru, ve kterých jsou usazeny čtyři proudové motory Jet-Cat P200.

První let trvající okolo šesti minut Yves Rossy uskutečnil v listopadu 2006, o necelé dva roky později (26.září 2008) úspěšně přeletěl kanál La Manche za 9 minut a 7 sekund. Při přeletu dosáhl nejvyšší rychlosti 299 km/h. Ještě téhož roku se proháněl vzdušným prostorem švýcarských alp rychlostí až 304 km za hodinu.

Yves Rossy a dvojitý looping

V listopadu 2009 dostal zajímavý nápad, chtěl se stát prvním člověkem, který pomocí jet-packu přeletí Gibraltar a přeletí tak z jednoho kontinentu na druhý. Svůj let tehdy zahájil z paluby letadla ve výšce 1 950 metrů nad marockým městem Tangier a zamířil směr španělský přístav Atlanterra.

Let měl trvat zhruba 15 minut, ovšem díky větrnému počasí, které ještě komplikovala velká oblačnost se záměr nepovedl a Rossy spadl do moře. Zhruba za 10 minut jej ale jeho záchranný tým helikoptérou vylovil asi 3 km od španělského pobřeží. Tamní pobřežní hlídka později našla i jeho jet-pack. Rossy byl převezen do nemocnice, naštěstí ale neutrpěl žádná zranění.

Yves Rossy při přeletu Grand Canyonu

Za zmínku stojí také dvojitý looping, který předvedl 5.listopadu 2010 díky modifikovanému jet-packu. Yves tehdy vyskočil z horkovzdušného balónu asi 2 400 metrů nad zemí a celé představení trvalo 18 minut.

Letos 7. května o sobě dává vědět znovu, když pomocí svého oblíbeného přibližovadla překonává Grand Canyon v Arizoně. Letu ale předcházelo nutné schválení tamní letecké federace, v rámci kterého musel Rossy nalétat 25 - 40 testových hodin, komise následně zařízení klasifikovala jako letadlo a udělila povolení k letu.

Zdroj: gizmag.com, Wikipedia